تاریخ : شنبه, ۱۷ آبان , ۱۴۰۴ Saturday, 8 November , 2025
0

سه سال بلاتکلیفی در پل کمشک؛ وعده‌ای که هنوز روی زمین مانده است

  • کد خبر : 4893
  • 09 مرداد 1404 - 6:09
سه سال بلاتکلیفی در پل کمشک؛ وعده‌ای که هنوز روی زمین مانده است
هریتاش اظهار داشت :«پروژه به دلیل نداشتن پشتوانه مالی از سوی پیمانکار و عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات لازم، در حالت رکود کامل قرار گرفته و همین موضوع باعث فرسایشی شدن روند آن شده است.»

به گزارش فرامرزان‌نیوز، سه سال از آغاز پروژه احداث پل کمشک می‌گذرد؛ پروژه‌ای که قرار بود در دهه فجر همان سال به بهره‌برداری برسد اما اکنون با گذشت سه سال، همچنان به‌صورت نیمه‌کاره رها شده و به یکی از نقاط بحرانی عمرانی منطقه فرامرزان تبدیل شده است.

طبق اطلاعات دریافتی، علاوه بر مبلغ اولیه قرارداد برای پروژه پل کمشک، اعتباری بالغ بر هشت میلیارد تومان نیز به علت تغییرات ایجادشده در نقشه اجرایی که پنج میلیارد آن توسط نماینده غرب هرمزگان و سه میلیارد دیگر از سوی فرمانداری مصوب شده است. این تغییر، افزایش عرض عرشه پل از ۱۲ متر به ۱۶ متر بوده که موجب افزایش حجم عملیات اجرایی و نیاز به بازنگری در برنامه زمان‌بندی پروژه شده است. با این حال، این تغییر احتمالا دلیلی برعدم پیشرفت ملموس پروژه شاید نباشد، و وضعیت بلاتکلیف آن، سبب شده شوراهای کمشک و مردم نسبت به عملکرد نهادهای مسئول اعتراض جدی داشته باشند.

در همین زمینه، هریتاش، عضو شورای اسلامی روستای کمشک در گفت‌وگو با فرامرزان‌نیوز اعلام کرد:«پروژه به دلیل نداشتن پشتوانه مالی از سوی پیمانکار و عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات لازم، در حالت رکود کامل قرار گرفته و همین موضوع باعث فرسایشی شدن روند آن شده است.»

وی با اشاره به وجود شرکت‌های بومی توانمند با رزومه و توان مالی بالا در منطقه افزود:«سؤال ما این است که چرا با وجود این ظرفیت‌های فنی بومی، پروژه مهم احداث پل و تعریض مسیر به یک شرکت بی‌تجربه واگذار می‌شود؟ شرکتی که علاوه بر پل کمشک ، پروژه دو بانده شدن کمشک _کنارسیاه هم نیمه کاره رها کرده؛ ما خواستار خاتمه پیمان با شرکت فعلی و واگذاری ادامه کار به یک پیمانکار معتبر هستیم.» و در ادامه افزود:«متاسفانه در اقدامی تأمل‌برانگیز، پروژه تعریض مسیر کهتویه–چاله نیز مجدداً به شرکت همسو راه عمران واگذار شد؛ موضوعی که با توجه به عملکرد ضعیف شرکت، داد مردم منطقه را درآورده است»

در شرایطی که مسیرهای مواصلاتی یکی از اصلی‌ترین نیازهای زیرساختی منطقه به شمار می‌روند، بلاتکلیفی این پروژه‌ها نه تنها موجب اتلاف منابع شده، بلکه پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن نیز روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

در حالی‌که طبق مقررات، اداره کل راهداری به‌عنوان نهاد ناظر موظف به ارزیابی دقیق عملکرد پیمانکار است، تا این لحظه هیچ اقدام قانونی یا حتی اطلاع‌رسانی شفافی در خصوص دلایل توقف پروژه از سوی این نهاد انجام نشده است.

با این حال، یکی از مطلعین در اداره راهداری در گفت‌وگو با فرامرزان‌نیوز عنوان کرد که «علاوه بر تغییرات نقشه اجرایی و افزایش عرض عرشه، شرایط اقلیمی نیز تأثیرگذار بوده و گرمای شدید هوا در منطقه زمان مناسب بتن‌ریزی را محدود کرده است که همین عامل نیز وقفه‌هایی را در روند پیشبرد عملیات عمرانی ایجاد کرده است.»

وی همچنین در پاسخ به مطالبه عمومی مبنی بر خاتمه قرارداد فعلی، افزود:«خاتمه پیمان دارای فرایند قانونی مشخص و پیچیده‌ای است و در صورت آغاز روند حقوقی، زمان‌بر خواهد بود. انتخاب پیمانکار جدید پس از فسخ قرارداد نیز نیاز به تشریفات قانونی دارد که در مجموع ممکن است توقف پروژه را طولانی‌تر کند.»

در همین راستا ، جلالی فرماندار شهرستان نیز اخیراً در اظهاراتی تلویحی و بدون اشاره به ارقام مشخص، عنوان کرده است که بر اساس دستور نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و با هماهنگی وی، منابعی برای تکمیل پل کمشک در سال جاری در نظر گرفته شده که مقرر است به راهداری ابلاغ شود که می‌تواند نشانه‌ای از شکل‌گیری اراده‌ای تازه برای رفع موانع موجود و خروج پروژه از وضعیت رکود فعلی تلقی شود

با توجه به حساسیت بالای این پروژه ها و نقش کلیدی آن در اتصال و تسهیل تردد در منطقه، انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول با رویکردی شفاف ، نظارت اصولی، و پیگیری مداوم ، تصمیمی قاطع و کارشناسانه اتخاذ کنند تا این پروژه ها از بن بست عملیاتی در منطقه فرامرزان خارج شوند

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://faramarzannews.ir/?p=4893

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.