با وقوع سانحه ناگوار بالگرد رئیسجمهور فقید، شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی، انتخابات ریاستجمهوری زودتر از موعد برگزار و بهتبع آن، دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز یک سال تمدید شد. برای شورای ششم بستک، این تمدید میتواند فرصتی برای جبران و بازنگری در عملکرد باشد. اما مروری بر فعالیتهای چند سال گذشته این شورا، برخی ابهامات و انتقادات جدی را در افکار عمومی و رسانهها مطرح ساخته است.
یکی از مهمترین نقدهای مطرحشده نسبت به شورای ششم، عدم شفافیت در فرآیند تصمیمگیری و اجرای مصوبات است. در حالی که طبق مقررات، شوراها موظف به انتشار رسمی مصوبات و تعامل با سامانههای شفافیت هستند، تاکنون اسناد رسمی در این خصوص منتشر نشده و اطلاعات مربوط به مصوبات شورا در دسترس عموم قرار نگرفته است. همچنین، وعدههای پیش از انتخابات مبنی بر پاسخگویی به رسانهها و شهروندان نیز به اجرا نرسیده است.
در حوزه خدمات شهری نیز، فقدان برنامهریزی مدون و پاسخگو مشهود بوده است. گزارشها حاکی از آن است که در سالهای اخیر، اقدامات مؤثری در توسعه فضای سبز صورت نگرفته و در مقابل، قطع درختان کهنسال نیز با واکنش مناسب همراه نبوده است. در شرایط اقلیمی خاص شهر بستک، این موضوع موجب نگرانی شهروندان و کارشناسان محیط زیست شده است.
برخی پروژههای شهری از جمله آسفالت مسیر پارک ریخونه و اجرای پلاتوی شهر، با وجود آغاز رسمی، همچنان نیمهکاره باقی ماندهاند. در عین حال، اقدامات عمرانی نظیر آسفالتریزی معابر، عمدتاً وابسته به قیر رایگان دولتی بوده و در زمره وظایف روتین شهرداری قرار دارند، نه دستاوردی ویژه برای شورا.
در حوزه گردشگری نیز پروژهی شاخص «بام بستک» با کمتوجهی مواجه بوده و طبق برخی گزارشهای محلی، حمایت یا همکاری مؤثری از سوی شهرداری در جهت پیشبرد این پروژه صورت نگرفته است.
از دیگر نکات قابل توجه، تأخیر طولانی در انتخاب شهردار در ابتدای دوره و انتصاب فردی بدون سابقهی اجرایی کافی و فاقد شرایط احراز قانونی بود که موجب انتقادات متعددی از سوی رسانهها و نخبگان شهری شد.
همچنین، مواردی مانند فروش بدون ضابطه برخی معابر و املاک شهری و طرحهایی چون تبدیل بخشی از آرامستان به فضای تجاری که با واکنشهای منفی و گسترده شهروندان مواجه شد، در زمره تصمیمات بحثبرانگیز این شورا قرار دارد. گفتنی است، این طرح در نهایت پس از اعتراض عمومی، کنار گذاشته شد.
اگرچه در طول دوره ششم، تجهیزاتی نظیر خودرو آتشنشانی، کامیون دهتن و نیسان کمپرسی به ناوگان شهری اضافه شد، اما در مقایسه با دورههای پیشین بهویژه شورای پنجم، از نظر کمّی و کیفی، رشد چشمگیری مشاهده نشده است. حتی در زمینه نگهداری و بهرهبرداری از ماشینآلات موجود نیز انتقاداتی به عملکرد شورا وارد شده است.
برخی گزارشها حاکی از آن است که خدمات شهری نظیر آسفالتریزی یا استفاده از ماشینآلات شهرداری در برخی مناطق خاص متمرکز بوده و در مواردی خارج از محدوده قانونی شهر نیز استفاده شده است. چنین روندهایی میتواند موجب سلب اعتماد عمومی و تضعیف سرمایه اجتماعی شورا شود؛ امری که در هر نهاد انتخابی، میتواند آثار بلندمدتی بر مشارکت مردمی داشته باشد.
اکنون شورای ششم بستک، با در اختیار داشتن یک سال تمدید، فرصتی دوباره برای بازنگری در مسیر خود دارد. بدون تردید، اولویت این شورا باید حرکت به سوی شفافسازی، ارتقاء پاسخگویی، بازتعریف اولویتهای اجرایی و تعامل سازنده با مردم و رسانهها باشد. در غیر این صورت، این دوره شورا ممکن است بهعنوان یکی از کم اثر ترین ادوار شورای اسلامی شهر بستک در حافظهی تاریخی شهر ثبت شود
انتهای پیام/















